Дмитрий Викторович Лобусов (dmitry_v_ch_l) wrote,
Дмитрий Викторович Лобусов
dmitry_v_ch_l

  • Location:

Диксон среди небоскрёбов

Оригинал взят у polarpost в Диксон среди небоскрёбов
Мечтать не вредно.
Вредно - не мечтать.

Русская народная поговорка

Каждый год журнал eVolo организует конкурс проектов небоскребов будущего под названием Skyscraper Competition. В 2015 году прошел десятый по счету конкурс, в котором издание предлагает архитекторам всего мира представить их видение «вертикальной жизни».
В этом году победители представили свои решения проблемы перенаселения, глобального потепления и экологических катастроф. Хотя все эти проекты неосуществимы на сегодняшний день, они так или иначе пытаются представить будущее городов и городского населения.

В конкурсе приняли участие более 500 человек. Жюри определило трех победителей и 20 лучших проектов, среди которых «Многофункциональный комплекс в порту Диксон»



Exploring Arctic: Multifunctional Complex in Dikson Harbor

Honorable Mention
2015 Skyscraper Competition
Nikolay Zaytsev, Elizaveta Lopatina
Russia

This project is based on a complete transformation of an Arctic hub port. It is necessary to create comfortable working and living environment of the Northern Sea Route transport infrastructure. The initial idea is to design a separate anthropogenic microcosm, detached from the harsh Arctic environment, but based on the dynamic equilibrium between people and nature. The structure of the proposed building is same to the structure of nature, the earth’s crust, the structure of usual human perception. Symbolically imaginative solution consists of two main parts: a square of a “man-made” land and circles of supporting heaven pillars. The result of designing is a single “horizontal skyscraper” high-rise building bearing all the functions of a port city, with a possibility of expending.
The aim of the project is to increase population of Dikson city from 674 to 5,000 through attracting people with various skills from all over Russian Federation. The proposed building is a multifunctional complex that can replace the existing ruined port city. Two distinct types of housing are created – housing for permanent workers with families and housing for temporary workers. Residential and public areas are augmented with large green recreational areas. For this purpose the project employs natural and artificial lighting, since the Polar Night lasts three and a half months in this region.
One of high priority tasks of this project is to redefine the energy supply of the city and the region on the whole. It requires switching from scarce fossil fuels to more environmentally friendly energy sources. In Dikson the most available and abundant energy sources are wind and tidal power. The output capacity of designed wind and tidal power plants could reach 500 MW, which is enough to power a city double the size of St. Petersburg.
Water supply is another important aspect to reach sustainable development. Because of the small amount of fresh water available the project involves the use of desalination plants and rainwater harvesting. Green zones’ irrigation systems use water coming from the water recycling system.
The proposed building is deliberately separated from the harsh environment, and at the same time is transparent and light-weight. The internal building’s space is visually exposed to Kara Sea, Dikson Island and the mainland.
This project is expected to renovate region’s development, attracting both government and private investors, and to become a key point in global transport infrastructure. In this case the project would be a start of the comprehensive Arctic exploration.



ссылки:
18 головокружительных архитектурных проектов будущего
Exploring Arctic: Multifunctional Complex in Dikson Harbor
Зайцев Николай. Дипломный проект «Многофункциональный комплекс в порту Диксон» (Кафедра МАРХИ «Архитектура жилых зданий». Руководители проф. Ястребова И.М., проф. Сафронов Ю.П., проф. Воробьев В.А., констр. проф. Суслова О.Ю.)
Tags: Север, Северный морской путь, Это интересно
Subscribe

  • Работа в Арктике

    Несколько часов совместной работы танкера газовоза и атомного ледокола по прохождению морского канала в Обской губе, уложились в несколько…

  • Ответ

    Позавчера я задал вопрос - почему судоводители ледокольщики любят такую низкую облачность? Мнения разделились на правильные и не правильные.…

  • Видео из Арктики

    Две небольшие видеозарисовки с просторов Арктики. Атомные ледоколы "50 лет Победы" и "Ямал" подошли в район порта Сабетта,…

promo dmitry_v_ch_l май 10, 2011 15:13 35
Buy for 100 tokens
Как устроен атомный ледокол 1. Атомный ледокол "Ямал" 1.1 инфографика 2. Кое-что об устройстве ледокола и не только. 3. Как устроен ледокол (а/л "50 лет Победы") 3.1 Как устроен ледокол (С.Доля Часть 1) 3.2 Северный полюс. Устройство ледокола (С.Доля часть 2) 3.3…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 13 comments

  • Работа в Арктике

    Несколько часов совместной работы танкера газовоза и атомного ледокола по прохождению морского канала в Обской губе, уложились в несколько…

  • Ответ

    Позавчера я задал вопрос - почему судоводители ледокольщики любят такую низкую облачность? Мнения разделились на правильные и не правильные.…

  • Видео из Арктики

    Две небольшие видеозарисовки с просторов Арктики. Атомные ледоколы "50 лет Победы" и "Ямал" подошли в район порта Сабетта,…